Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Lepiej się zwolnić czy być zwolnionym? Dlaczego pracownicy odchodzą z firmy?

Dlaczego pracownicy odchodzą z pracy?

Rekrutacja nowych pracowników jest czasochłonna i kosztowna. Gdy pracodawca znajdzie już idealnego kandydata, chce by pozostał on w firmie jak najdłużej – zwłaszcza, że na początkowym etapie współpracy firma musi zainwestować swój czas i pieniądze w przeszkolenie nowego pracownika i wdrożenie go w swoje zadania. Nowy pracownik dopiero po pewnym czasie pracuje maksymalnie wydajnie, generując odpowiedni zysk dla firmy. To brzmi dosyć nieprawdopodobnie, ale aż około 1/3 ludzi zwalnia się w ciągu pierwszych pół roku od rozpoczęcia pracy. Warto sprawdzić dlaczego tak się dzieje i poprawić te czynniki, które zależą od firmy. Strategia zatrudniania ciągle nowych pracowników nie jest skuteczna i na dłuższą metę hamuje rozwój firm.

Najpoważniejsze problemy, z powodu których pracownicy chcą odejść: 

  • Niezdecydowanie pracownika – ambitni pracownicy, którzy nie mają doświadczenia, nie wiedzą jeszcze jaki rodzaj pracy odpowiada im najbardziej. Z tego powodu często zmieniają ścieżki kariery, w poszukiwaniu tej najlepszej. Ten problem możesz rozwiązać, dzięki jasnej i otwartej komunikacji podczas całego procesu rekrutacyjnego, precyzyjnemu określeniu w ogłoszeniu o pracę i podczas rozmowy kwalifikacyjnej obowiązków w przyszłej pracy. Im więcej danych na temat obowiązków i możliwej ścieżki kariery będzie posiadał kandydat, tym większa szansa, że będzie długofalowym pracownikiem. 
     
  • Praca nie jest tak ekscytująca, jak oczekiwał tego pracownik – sytuacja nieco inna, niż punkt wyżej. Pracownik po kilku tygodniach pracy widzi, że robi coś, co jest poniżej jego możliwości i zaczyna szukać innej pracy. Praca może być też źle dostosowana do marzeń o tym, co chciałby robić – zamiast rozwijać swoje umiejętności, musi zajmować się także innymi rzeczami.
     
  • Szef to *!#@* – nawet wtedy, gdy obowiązki odpowiadają pracownikowi, problem może pojawić się przez despotycznego szefa lub współpracowników, którzy zrzucają na nową osobę zbyt dużo zadań. Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, firma prawdopodobnie szybko straci nowego, wartościowego pracownika. Jak mu pomóc? Pracownik powinien porozmawiać z przełożonym swojego szefa o sytuacji w firmie. Jeśli jest taka możliwość, a pracownik dobrze rokuje, warto go przenieść do innego działu lub filii, gdzie będzie mu się łatwiej dostosować.
     
  • Firma ma kłopoty finansowe – młody pracownik przychodzący do nowej firmy, która zmierza się z problemami finansowymi, od razu zostanie o tym powiadomiony przez współpracowników i … zacznie szukać innej pracy. Wypłaty wypłacane po terminie, konieczność korzystania z własnego telefonu, zamiast ze służbowego, brak ogrzewania – w takiej firmie zostaną jedynie najbardziej zdesperowani pracownicy.
     
  • Brak odpowiedniego przeszkolenia – nowa osoba może być przerażona natłokiem obowiązków. Jeszcze gorzej jest, jeśli nie będzie znać procedur, które obowiązują w firmie lub nikt nie powie jej, jak może pracować lepiej i wydajniej. Czasem pracodawca nie określi, jakie obowiązki ma nowy pracownik i tuła się on po firmie bez celu. Szef może nie mieć czasu na wdrożenie nowego pracownika, ale zamiast tego, powinien mu przydzielić mentora i sprawdzać ich postępy. Bardzo ważna jest też praca z celami – pracownik musi zawsze wiedzieć, jakie są jego obowiązki i bieżące zadania.

Dodaj komentarz

Image CAPTCHA
Wielkość liter ma znaczenie