Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Jak dobrze napisać CV

Jak dobrze napisać CV?

Jak dobrze napisać CV? To pytanie, które pojawia się w głowie zarówno świeżo upieczonych absolwentów, dopiero rozpoczynających swoją przygodę z rynkiem pracy, jak i doświadczonych pracowników, którzy przygotowują się do zmian zawodowych.

Opinie na temat tego, jak powinno wyglądać dobre CV są różne. Jedni uważają, że zawartość CV nie powinna przekraczać jednej strony formatu A4. Inni twierdzą, że im bardziej kreatywnie i nietuzinkowo, tym lepiej.

Jak znaleźć złoty środek? Jak napisać CV, dzięki któremu Twoje szanse na telefon od rekrutera i zaproszenie na spotkanie rekrutacyjne wzrosną?

Na samym początku obalamy powszechny mit: Twój życiorys nie musi zmieścić się na jednej stronie A4. Nie powinien jednak przekraczać trzech kartek. To naturalne, że objętość Twojego CV wzrasta wraz z kolejnymi zdobywanymi doświadczeniami. Sztywne ograniczanie się do jednej strony jest mitem (stworzonym być może na potrzeby leniwych rekruterów?:)).

Jedną z najważniejszych cech Twojego CV powinna być jego przejrzystość i dobra struktura. Rekruter przegląda setki CV dziennie, nie będzie miał więc czasu na to, aby bawić się w detektywa i polować na pożądane informacje. Bez względu na to, czy aplikujesz na stanowisko grafika, czy dyrektora sprzedaży – zachowaj ciąg przyczynowo-skutkowy w strukturze dokumentu.

Zastanawiasz się jak dobrze napisać CV do pracy? Skorzystaj z naszej ściągi dotyczącej struktury CV!

  1. Zdjęcie
  2. Dane kontaktowe i identyfikacyjne
  3. Krótkie podsumowanie zawodowe albo kilkuzdaniowy cel zawodowy
  4. Doświadczenie zawodowe
  5. Wykształcenie
  6. Znajomość języków obcych
  7. Umiejętności oraz dodatkowe kwalifikacje
  8. Zainteresowania
  9. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Zastanawiasz się co wpisać w CV? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami!

Zdjęcie

Jeśli chcesz zrobić pierwsze dobre wrażenie i zostać dobrze zapamiętanym – zadbaj o odpowiednią fotografię. CV ze zdjęciem przyciąga uwagę rekrutera na dłużej i pozwala zapamiętać Twoją aplikację. 

  • Definitywnie zrezygnuj ze zdjęć z wakacji w bikini, ze studniówki czy sylwestra. Nie polecamy też wycinanek w paincie, gdzie w tle widać sylwetkę Twojej babci pląsającej na jakiejś rodzinnej uroczystości. Polecamy klasykę. Zdjęcie paszportowe/legitymacyjne – to jedno z najbezpieczniejszych rozwiązań. Jeśli masz w kręgu znajomych fotograficznych zapaleńców – wykorzystaj to i postaraj się o biznesową sesję zdjęciową.
     
  • Ogólna zasada jest taka, że im bardziej jesteś fotogeniczny, tym bardziej powinieneś zamieścić w CV swoje zdjęcie. Jeśli masz przekonanie, że na zdjęciach zawsze wyglądasz nienaturalnie, nieswojo i niekorzystnie – możesz zrezygnować z dopełniania CV swoją fotografią. 

Dane kontaktowe i identyfikacyjne

W tej części Twojego CV kluczowe są informacje:

  • imię i nazwisko,
  • dokładana data urodzenia (jesteśmy zwolennikami podawania tej informacji w CV),
  • dokładny adres zamieszkania (nie zameldowania!),
  • numer telefonu w widocznym miejscu (najlepiej telefonu komórkowego, niekoniecznie stacjonarnego który może odebrać Twoja mama, babcia lub młodsza siostra),
  • profesjonalny adres e-mail (imię.nazwisko@...).

Informacje, które nie powinny interesować Twojego pracodawcy i które śmiało możesz pominąć w CV to:  stan cywilny, liczba dzieci, stan zdrowia, narodowość (chyba, że ubiegasz się o pracę za granicą).

Krótkie podsumowanie zawodowe albo kilkuzdaniowy cel zawodowy

W tym miejscu CV możesz doprecyzować swoje cele zawodowe lub wyciągnąć esencję ze swoich dotychczasowych osiągnięć zawodowych. Pamiętaj o tym, aby podawać konkretne liczby, procenty, twarde dane – to buduje Twoją wiarygodność jako kandydata i maluje obraz potencjalnych korzyści w głowie osoby, która czyta Twoje CV.

Rekruter, zanim zajrzy głębiej do zawartości Twojego CV, chętnie zapozna się z informację o Tobie podaną „w pigułce”.  W tym miejscu możesz opisać swoje kluczowe umiejętności, np.

Skuteczny handlowiec z 4-letnim doświadczeniem w sprzedaży, który doskonale odnajduje się w relacjach B2B,  w branży FMCG. Bardzo dobry negocjator, który na przestrzeni ostatniego kwartału wygenerował 10 nowych kontraktów o łącznej wartości 70000 pln.

Wielozadaniowa Asystentka Zarządu, z doświadczeniem w dużej międzynarodowej organizacji. Doskonale radzi sobie w anglojęzycznym, dynamicznym środowisku pracy, umiejętnie nadaje priorytety realizowanym zadaniom, a także potrafi działać pod wysoką presją czasu.

Doświadczenie zawodowe

  • Dla rekrutera najważniejsze są Twoje najbardziej aktualne doświadczenia zawodowe, dlatego w CV stosuj zasadę achronologii (na górze umieszczaj najbardziej aktualne doświadczenia).
     
  • Najbardziej istotne dla rekrutera będzie Twoje ostatnie stanowisko pracy, dlatego jemu powinieneś poświęcić najwięcej uwagi i miejsca w Twoim CV.
     
  • Podejdź do tematu rozsądnie i nie umieszczaj w CV doświadczeń z lat studenckich, jeśli obecnie ubiegasz się o stanowisko kierownicze.
     
  • Rekruterzy nie lubią, kiedy kandydaci przedstawiając w CV okresy zatrudnienia, uciekają od posługiwania się konkretnymi datami. Jeśli w swoim CV ograniczasz się jedynie do formy rocznikowej, np. „2013-2014 pracowałem w firmie ABC, na stanowisku Księgowego” – rekruter będzie zastanawiał się czy pracowałeś w danej firmie trzy miesiące (od grudnia 2013 do lutego 2014), czy dwa lata (od stycznia 2013 do grudnia 2014). Chwilę później pojawi się obawa, że chcesz sztucznie wydłużyć historię zatrudnienia, podkoloryzować rzeczywistość i zataić fakty. Jeśli chcesz być w porządku – precyzuj okresy zatrudnienia do formatu „miesiąc-rok”.
     
  • Koniecznie opisz w 3-5 zdaniach zakres Twojej odpowiedzialności  i zadania, które realizowałeś na danym stanowisku.
     
  • Jeśli pracowałeś w niedużej firmie lub rodzinnym biznesie, koniecznie doprecyzuj, w jakiej branży działał Twój pracodawca.
     
  • Nie posługuj się wewnętrznymi nazwami projektów, których pracodawca nie ma prawa znać.
     
  • Staże, praktyki, wolontariat, działalność w kołach naukowych – to też doświadczenia zawodowe, ale tylko pod warunkiem, że jakkolwiek związane są ze stanowiskiem, o które się ubiegasz.
     
  • Dobrym pomysłem jest dodanie kategorii SUKCES pod każdym doświadczeniem zawodowym i opisanie w jednym zdaniu Twojego najważniejszego osiągnięcia, np. „Mój sukces: realizacja planu sprzedaży w roku 2014 na poziomie 150%”.

Wykształcenie

  • Tutaj również zastosuj zasadę achronologii (najbardziej aktualne na samej górze).
     
  • Podaj daty rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych etapów edukacji.
     
  • Podaj nazwę ukończonej uczelni, ukończony kierunek studiów, specjalizację, tryb studiów i uzyskany tytuł.
     
  • Możesz dołączyć informację o tym, jak brzmiał temat Twojej pracy dyplomowej – ale zrób to tylko w sytuacji, w której tematyka pokrywa się ze stanowiskiem, o które się ubiegasz.
     
  • Nie umieszczaj w CV informacji o tym, do której podstawówki uczęszczałeś.

Znajomość języków obcych

  • Poziom znajomości języka angielskiego zapisz zgodnie z najbardziej rozpowszechnioną klasyfikacją poziomu biegłości językowej wprowadzoną przez Radę Europy. Zawiera ona sześć poziomów, które oznaczone są wielką litera oraz cyfrą (od A1 do C2). Ich opisy znajdziesz w Internecie.
     
  • Zastosowanie tej skali pozwoli rekruterowi szybko określić, jak dobrze znasz dany język. W CV Kandydatów często znaleźć można zapis "język angielski – dobry". Dla jednych dobra znajomość języka oznacza konstruowanie płynnych wypowiedzi, a dla innych znajomość kilku najbardziej popularnych wakacyjnych zwrotów. 
     
  • Jeśli posiadasz certyfikaty, potwierdzające znajomość języków obcych – śmiało zaznacz to w CV.

Umiejętności oraz dodatkowe kwalifikacje

W części CV dotyczącej kwalifikacji możesz zamieścić informacje o tym:

  • jakie kursy ukończyłeś,
  • jakie programy komputerowe obsługujesz i na jakim poziomie,
  • czy posiadasz prawo jazdy lub jakieś inne uprawnienia,
  • czy uczestniczyłeś w szkoleniach, które są powiązane merytorycznie ze stanowiskiem, o które się ubiegasz.

W części CV dotyczącej umiejętności możesz zamieścić informacje o umiejętnościach, które posiadasz i które są ściśle związane ze stanowiskiem, na które aplikujesz:

  • W przypadku stanowiska pomocy biurowej, ważna będzie doskonała obsługa pakietu Office, bezwzrokowe pisanie na klawiaturze i obsługa sprzętu biurowego.
     
  • W przypadku stanowiska handlowca będzie to umiejętność nawiązywania dobrych relacji z klientem, skuteczność w negocjacjach i umiejętność diagnozy potrzeb klientów.
     
  • Nie serwuj ogólników takich jak „pracowitość, motywacja do pracy, dobra praca w zespole” – to na nikim nie zrobi wrażenia.

Zainteresowania

Informację o zainteresowaniach na pewno warto zamieścić w CV – przyszły pracodawca lubi wiedzieć co kandydat robi w czasie wolnym, czy się rozwija, jak funkcjonuje poza godzinami pracy.

  • Nie używaj ogólników. Precyzuj swoje zainteresowania (lepiej niż „kino”, brzmi „filmy Quentina Tarantino”, lepiej niż „książka” brzmi „reportaże publicystyczne”).
     
  • Nie kłam. Pamiętaj, że rekruter może okazać się największym fanem Quentina Tarantino albo specem od reportaży!
     
  • Jeśli nie masz zainteresowań – jak najszybciej zadbaj o to, żeby je mieć.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

  • W stopce lub na ostatniej stronie Twojego CV koniecznie umieść zgodę na przetwarzanie Twoich danych. Bez tego pracodawca nie może wykonać żadnego działania związanego z Twoim CV. Najbardziej aktualne brzmienie treści klauzuli to:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji
(Ustawa z dn. 29.08.97r. o Ochronie Danych Osobowych. Tekst jednolity z dnia 26 czerwca 2014 r. Dz. U. z 2014 r. poz. 1182 ze zmianami).

  • Czytaj uważnie ogłoszenia. Pracodawca może życzyć sobie umieszczenia w CV klauzuli o nieco innej treści, aniżeli ta najbardziej powszechna.

CV – dodatkowe wskazówki i dobre praktyki

  • Zamieszczanie w CV nieprawdziwych danych jest karalne. Upewnij się, że informacje przez Ciebie podane są w pełni zgodne z prawdą. Rekruter zweryfikuje wszystkie dane podczas rozmowy z Tobą lub Twoimi poprzednimi przełożonymi, sprawdzając Twoje referencje.
     
  • W CV umieszczaj konkretne i potrzebne informacje. Pisanie w CV, że znasz działanie aplikacji Instagram lub posiadasz konto na Pinterest tylko ośmieszy Twój wizerunek w oczach potencjalnego pracodawcy.
     
  • Na fali ostatniej mody na "kreatywne CV", kandydaci przysyłają coraz dziwniejsze i bardziej skomplikowane życiorysy, których rozszyfrowanie czasem okazuje się być niemal zagadką detektywistyczną. Pamiętaj, że ten dokument ma być przede wszystkim prosty i przejrzysty. Rekruter nie ma czasu na przeszukiwanie go w celu znalezienia informacji o Tobie.
     
  • Wysyłając dokument z CV nie dołączaj do niego kilkunastu innych plików ze scanami zaświadczeń o ukończonych kursach, dyplomów i świadectw ukończonych szkół. Jeśli takie dodatkowe dokumenty będą potrzebne – zostaniesz o nie wyraźnie poproszony.
     
  • CV wysyłaj w formacie .pdf (chyba, że wyraźnie zostaniesz poproszony o inny format pliku). Pamiętaj, że przesyłając plik z CV w wersji edytowalnej, ryzykujesz tym, że rekruter używa innej wersji Worda i Twoje CV „rozjedzie” się na jego ekranie.
     
  • Plik z CV powinien mieć nazwę: „Twoje nazwisko_Twoje imię_CV”.

Jeśli po przeczytaniu powyższego tekstu masz mętlik w głowie i nadal nie wiesz jak dobrze napisać CV, napisz do nas!:)


O autorze

 

Marta Barszczewska - od ponad 5 lat w szczęśliwym, pełnym wzajemnej miłości i fascynacji związku z branżą HR. Lubi wpadać na głębokie wody i rozpracowywać najtrudniejsze sytuacje. Zawodowo związana z agencją doradztwa personalnego, w której pełni funkcję Recruitment Managera. Z wielką pasją buduje miejsce, dla wszystkich tych, którzy zmierzają się z zawodowymi wyzwaniami – serwis happyhr.pl. Po pracy wielka fanka swojego psa Antosia, Nowego Jorku i poszukiwania niezwykłości w zwykłych momentach.

 

Komentarze

Miasto Pracuje (1 Listopad, 2015)
Jeden z lepszych tekstów na temat. Do opisu doświadczenia warto zainteresować się metodą S.T.A.R.
Weronika (4 Styczeń, 2016)
Pani Marto, świetny tekst - nie tylko hiper-merytoryczny ale w dodatku w luźnym stylu:)
D. (15 Kwiecień, 2016)
Dobry, konkretny tekst. Jest jedno ale - właśnie takie cv wysyłam, tylko ....nikt mnie na spotkania nie zaprasza. Dlatego zaczęłam sié zastanawiać, czy moje cv nie wymaga liftingu i szukać w sieci informacji, jak je prawidłowo napisać. Co jest więc nie tak? Wiek? ( mam 41 lat...). To, że od roku nie pracuję w branży?
Marek Z. (2 Wrzesień, 2016)
Nie koncentrujcie się aż tak bardzo na CV - ok zgoda, jest to ważny dokument, ale nawjażniejsze jest przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Niektórzy robią z CV dzieło sztuki, nagrywają CV w formie filmików itd... a potem jest rozmowa na którą trzeba pójśc osobiście i... pokazać swoje umiejętności.
Anka (2 Wrzesień, 2016)
Fajnie że jesteś super przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej ale zapominasz że jak Twoje CV nikogo nie zaciekawi to nie będziesz miał nawet okazji popisać się swoim przygotowaniem do rozmowy!! Więc prawidłowa kolejność to dobre CV a potem dobre przygotowanie do rozmowy - w tej kolejności:)
Harakiri (3 Wrzesień, 2016)
Ciekawy artykuł ale moim zdaniem i tak rekruterzy są zbyt leniwi żeby wnikliwie czytać CV. Podobno rekruter poświęca jakieś 5 sekund na analizę CV, pytanie więc czy warto poświęcać aż tyle czasu na wyprodukowanie dokumentu, na który ktoś ledwie rzuci okiem..
monika (11 Wrzesień, 2016)
bardzo ciekawy artykuł, właśnie piszę swoje CV i mam pytanie. przez 12 lat pracowałam w Anglii, teraz wracam do Polski i mam problem z określeniem stanowisk pracy w CV. Napisać je po angielsku? czy raczej tłumaczyć na język polski?
happyhr.pl (11 Wrzesień, 2016)
To zależy. Jeśli są to stanowiska, które weszły już w polski obieg nazw stanowisk (np. account manager, brand manager, itd.) to możesz zostawić - w innym przypadku należy próbować to spolszczyć o ile nie wyjdzie to karykaturalnie :) Pamiętaj, że celem jest aby rekruter czytając Twoje CV nie miał wątpliwości co to za stanowisko.
monika (11 Wrzesień, 2016)
ooo bardzo bym chciała żeby to były takie stanowiska, niestety życie.... aaa pal licho. napiszę sprzątaczka czy salowa i tez będzie ok. chyba tak lepiej niż housekeeping assistant w Polsce:)
happyhr (11 Wrzesień, 2016)
Monika, w tym przypadku chyba rzeczywiście lepiej użyć wersji spolszczonej. A co powiesz na "osoba sprzątająca", "pracownik sprzątający" albo "pracownik usług czystościowych"? Ostatnia propozycja jest naszym zdaniem obecnie coraz bardziej powszechna w Polsce - na pewno przyjaźniejsza niż "sprzątaczka", a dodatkowo podkreśla konieczność posiadania odpowiednich umiejętności do wykonywania tego rodzaju pracy.
joasia (11 Wrzesień, 2016)
mam problem z tym jak przedstawić w CV ukończone kursy, tak żeby miało to ręce i nogi i wyglądało wizualnie dobrze. Czy data ukończenia kursu i nazwa jednostki organizującej kurs jest ważna? pomożecie?
happyhr (12 Wrzesień, 2016)
joasia, jeśli chodzi o kursy to kilka krótkich zasad poniżej: - ważne jest, żeby profil ukończonych kursów, które przedstawiasz w CV w jakiś sposób korespondował ze stanowiskiem, na które aplikujesz (musi być to coś, co zainteresuje pracodawcę!), - w CV powinna znaleźć się data ukończonego kursu, nazwa kursu i nazwa jednostki organizującej dany kurs, - jeśli chcesz możesz dorzucić również informację w jakim mieście realizowany był dany kurs, ale z pewnością nie jest to kluczowa informacja. Jeśli będziesz miała dalsze pytania - daj znać :) Pozdrawiamy!
malina (14 Wrzesień, 2016)
Nie wspomnieliście o tym, że ważny jest adres, z którego wysyłane jest CV. Nawet najlepsze CV wysłane z adresu mauolatka@buziaczek.pl straci swój urok!

Dodaj komentarz

Image CAPTCHA
Wielkość liter ma znaczenie