Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Jak dobrze wypaść podczas rozmowy telefonicznej - kilka wskazówek

Telefoniczna rozmowa o pracę

Bądź profesjonalny w rozmowie telefonicznej z potencjalnym pracodawcą.

Rozmowa telefoniczna to bardzo ważny etap w procesie rekrutacji. Coraz więcej firm tnąc koszty związane uruchomieniem i prowadzeniem procesów rekrutacyjnych, a także oszczędzając swój czas, decyduje się na wzbogacenie procesu rekrutacyjnego o dodatkowy etap. Tak zwany screening telefoniczny jest to zazwyczaj krótka 5-15 minutowa rozmowa, która może zdecydować o tym czy pracodawca zaprosi Cię na spotkanie, czy na tym etapie podziękuje Ci za udział w całym procesie.

Bardzo ważne jest aby być dobrze przygotowanym do tego etapu, który spełnia funkcję pierwszej selekcji. Potraktuj rozmowę telefoniczną jako pierwszy, bardzo ważny etap procesu rekrutacyjnego, decydujący o tym czy będzie Ci dane spotkać się oko w oko z potencjalnym pracodawcą.  

 

 
Kilka wskazówek
  • Traktuj rozmowę telefoniczną w ten sam sposób, w jaki traktowałbyś bezpośrednie spotkanie rekrutacyjne. Powinieneś być skoncentrowany i dobrze przygotowany z wiedzy o firmie a także z informacji o stanowisku pracy. Rekruter powinien uprzedzić Cię o swoim kontakcie i dać Ci szansę na przygotowanie. Jeśli zostaniesz o tym uprzedzony zadbaj o komfortowe warunki rozmowy (niech kwestie takie ja słaby zasięg w telefonie nie pokrzykują Ci szyków). Podczas rozmowy powinieneś mieć przed sobą swoje CV, ofertę pracy na którą odpowiedziałeś i inne informacje, które pozwolą poczuć Ci się swobodnie w tej sytuacji. Dla Twojego komfortu podczas rozmowy możesz otworzyć sobie stronę www pracodawcy na ekranie komputera.
     
  • Jeśli rekruter Cię zaskoczy, i nie uprzedzi Cię wcześniej o planowanej rozmowie telefonicznej, możesz bardzo grzecznie przeprosić i powiedzieć, że obecnie kończysz spotkanie i z przyjemnością oddzwonisz za 30 minut (dzięki temu zyskasz czas niezbędny na przygotowanie się do rozmowy).
     
  • Jeśli będziesz rozmawiał przez telefon komórkowy, upewnij się że nie będziesz miał kłopotów z zasięgiem. Zadbaj o ciche i spokojne otoczenie. Szumy będą rozpraszały zarówno Ciebie jak i Twojego rozmówcę (nie polecam decydowania się na rozmowę w restauracji – nie będziesz miał wpływu na poziom hałasu). Postaraj się przewidzieć i wyeliminować wszystkie ewentualne rozpraszacze (pies, głośni współlokatorzy, dziecko… :)
     
  • Pytania, których możesz się spodziewać podczas wywiadu telefonicznego to wątki dotyczące powodów zakończenia współpracy z poprzednimi pracodawcami, Twoich celów zawodowych, zadań realizowanych na poszczególnych stanowiskach, Twoich najważniejszych osiągnięć, Twoich oczekiwań finansowych. Aby upewnić się czy poziom szczegółowości Twoich odpowiedzi jest adekwatny wobec oczekiwań rekrutera, możesz zapytać wprost – czy udzielona odpowiedź jest w porządku, czy jest potrzeba doprecyzowania odpowiedzi.
     
  • Po zakończonej rozmowie wyślij e-maila do osoby, z którą rozmawiałeś z krótkim podziękowaniem za rozmowę. Dasz dzięki temu wyraz tego, że jesteś zmotywowany do udziału w dalszych etapach procesu rekrutacyjnego.

O autorze

 

Marta Barszczewska - od ponad 5 lat w szczęśliwym, pełnym wzajemnej miłości i fascynacji związku z branżą HR. Lubi wpadać na głębokie wody i rozpracowywać najtrudniejsze sytuacje. Zawodowo związana z agencją doradztwa personalnego, w której pełni funkcję Recruitment Managera. Z wielką pasją buduje miejsce, dla wszystkich tych, którzy zmierzają się z zawodowymi wyzwaniami – serwis happyhr.pl. Po pracy wielka fanka swojego psa Antosia, Nowego Jorku i poszukiwania niezwykłości w zwykłych momentach.

 

Dodaj komentarz

Image CAPTCHA
Wielkość liter ma znaczenie