Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Czego pragnie kandydat

Kandydaci

A gdyby tak zapytać kandydatów o to, jak wypadli w procesie rekrutacyjnym... rekruterzy, którzy tenże proces prowadzili? Zapytaliśmy!

W czasach, w których Candidate Experience (czyli wrażenia i emocje kandydata wyniesione z procesu rekrutacji w danej firmie) może decydować o tym, czy pracodawca będzie w stanie przyciągnąć do firmy najlepszych kandydatów – oczekiwania wobec rekruterów znacznie wzrosły. Przyjazne nastawienie ze strony rekrutera, to dziś zdecydowanie za mało, a rekrutacyjny savoir-vivre jest coraz bardziej złożony.

Zobaczcie jak wyglądają oczekiwania kandydatów i co może zaburzyć harmonijność relacji pomiędzy kandydatem a rekruterem.

Co z moją kandydaturą?
Obecnie spora liczba firm, występujących w roli potencjalnego pracodawcy, deklaruje aktualizację statusu kandydatury na każdym etapie procesu rekrutacyjnego – w tym również potwierdzenie, że CV wysłane przez kandydata w ogóle trafiło do firmy. Niestety nie wszystkie firmy faktycznie wywiązują się z tych deklaracji. Kandydaci są niepocieszeni, kiedy nie mają pewności, że ich CV dotarło w odpowiednie ręce – zwłaszcza, że coraz częściej aplikują przez formularze lub za pośrednictwem innych narzędzi, które każą bezgranicznie wierzyć w niezawodność technologii. Kandydaci oczekują, że na bieżąco będą otrzymywali informację o dostarczeniu/rozpatrzeniu/odrzuceniu bądź akceptacji ich CV. Ubieganie się o pracę to proces, który po stronie kandydata generuje dużo silnych emocji. Dlatego właśnie informacja o odrzuceniu bądź akceptacji CV sprawia, że napięcie jest zdecydowanie mniejsze, niż w sytuacji oczekiwania na telefon, który może nigdy nie zadzwonić.

Co proponujecie?
Kandydaci oczekują, że proces rekrutacyjny prowadzony będzie na zasadach partnerstwa, a komunikacja będzie dwustronna. Szczęśliwie – rekruterzy odchodzą już od prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej na zasadzie „szkolnej odpytki”, na rzecz partnerskiej i otwartej rozmowy. Kandydaci liczą na to, że na samym początku procesu rekrutacyjnego będą mieli szansę zorientować się o co walczą, co dobrego jest w stanie zaproponować pracodawca, jakie warunki oferuje.

Dlaczego mi się nie udało?
Kandydaci oczekują konstruktywnej informacji zwrotnej – zwłaszcza w przypadku negatywnej decyzji. Jeśli kandydatura została odrzucona, kandydat chce wiedzieć dlaczego. Jakich kompetencji mi zabrakło? Jakie umiejętności powinienem rozwijać? Jak wypadłem? Dlaczego nie dostałem oferty pracy? Czy moje oczekiwania finansowe były zbyt wysokie? To są kluczowe pytania, na które kandydaci chcą znać odpowiedź i oczekują jej ze strony rekruterów. 

Co mnie czeka?
Kandydaci oczekują, że w momencie przystąpienia do procesu rekrutacyjnego otrzymają przynajmniej orientacyjny harmonogram dalszych działań. Jak będzie wyglądał proces rekrutacyjny? Z ilu etapów będzie złożony? Czego należy się spodziewać na każdym z etapów? W jakim czasie zapadnie decyzja dotycząca zatrudnienia? Poznanie planowanego przebiegu procesu rekrutacyjnego, daje kandydatowi komfort i poczucie bezpieczeństwa o to, że wie czego należy się spodziewać.

Sprawdź mnie
Kandydaci liczą na to, że będą mieli szansę zaprezentować swoje umiejętności w praktyce. CV nie zawsze jest w stanie zaprezentować pełnię potencjału kandydata, a rozmowa kwalifikacyjna może pokazywać zaburzony obraz faktycznych umiejętności (np. gdy ktoś posiada wysokie zdolności analityczne, ale nie potrafi „sprzedać się” na rozmowie rekrutacyjnej). Kandydaci chcieliby mieć szansę na zademonstrowanie swoich umiejętności w praktyce, np. w postaci kilku dni testowych na stanowisku, o które się ubiegają.

Poznajmy się trochę lepiej
Kandydat oczekuje, że będzie miał szansę na lepsze poznanie potencjalnego pracodawcy. Nie jest zadowolony, gdy rekruter podejmuje decyzję o zatrudnieniu już po jednym spotkaniu, podczas którego nie było nawet szansy na poznanie swojego bezpośredniego przełożonego. Możliwość odbycia 2-3 spotkań w firmie pracodawcy, daje kandydatowi szansę na lepsze poznanie kultury organizacyjnej i atmosfery panującej w firmie.

 

Na Candidate Experience składa się również wiele innych elementów, takich jak: ciekawe ale rzeczowe ogłoszenie z ofertą pracy, dobrze przygotowana zakładka „kariera” na stronie www firmy, refundacja kosztów dojazdu na spotkanie rekrutacyjne czy dobrze zaplanowany proces onboardingu dla nowego pracownika. Na ocenę atrakcyjności danej oferty w oczach kandydata składa się każde odczucie i wrażenie, które pojawia się na etapie procesu rekrutacji. Rekruterzy – do dzieła! Dbajcie o relacje ze swoimi kandydatami, identyfikujcie potrzeby i spełniajcie oczekiwania kandydatów. Dzięki temu Wasza skuteczność i liczba dobrze zamkniętych projektów rekrutacyjnych – będzie wyższa :)


O autorze

 

Marta Barszczewska - od ponad 5 lat w szczęśliwym, pełnym wzajemnej miłości i fascynacji związku z branżą HR. Lubi wpadać na głębokie wody i rozpracowywać najtrudniejsze sytuacje. Zawodowo związana z agencją doradztwa personalnego, w której pełni funkcję Recruitment Managera. Z wielką pasją buduje miejsce, dla wszystkich tych, którzy zmierzają się z zawodowymi wyzwaniami – serwis happyhr.pl. Po pracy wielka fanka swojego psa Antosia, Nowego Jorku i poszukiwania niezwykłości w zwykłych momentach.

 

Dodaj komentarz

Image CAPTCHA
Wielkość liter ma znaczenie