Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Podrasuj swoją markę, czyli jak dobrze wykreować i sprzedać swoje nazwisko

Personal branding

 

Lansujemy podejście, zgodnie z którym proces rekrutacyjny należy traktować jako proces sprzedaży, w którym Kandydat buduje, kreuje, rozwija, promuje i sprzedaje swoją markę, która nazywa się Jan Kowalski. Ten oto Jan Kowalski, aby się sprzedać (i to za dobrą stawkę!) musi najpierw sam doskonale znać swoje najlepsze obszary, swoje cele, kierunek rozwoju i swoją wartość (także tą mierzoną polskim złotym).

Bardzo mocno i bardzo serio zachęcamy Cię do tego, żeby potraktować siebie jako produkt marketingowy i przekazywać odbiorcom świadomie zbudowane komunikaty na temat własnej osoby. Twoja osobista marka to sposób w jaki postrzegają Cię inni ludzie, firmy, rekruterzy, pracodawcy. Szczęśliwie, masz bardzo duży wpływ na to jaki obraz siebie wysyłasz w świat – zadbaj więc o to, żeby nie był to obraz w stylu: nieopanowany i bezradny „Krzyk” Muncha :)

Właściwie w idealnej sytuacji, każdy z nas (a zwłaszcza Ci, którzy są aktywni na rynku pracy) powinien posiadać sztab specjalistów ds. wizerunku. Zakładając jednak wariant pesymistyczny, zgodnie z którym często skazani jesteśmy na swoją własną inwencję i samodzielne działanie – chcielibyśmy udzielić Wam kilku wskazówek dotyczących świadomego budowania swojej marki w Internecie. Temat personal brandingu jest bardzo bardzo szeroki i na pewno będziemy do niego powracać.

Na samym starcie, łapcie kilka prostych tipsów:

  • Jeśli chcesz skutecznie zadbać o swoją markę w Internecie, powinieneś rozpocząć od założenia i dopieszczenia swojego profilu na portalach społecznościowych i wiodących portalach kariery (Facebook, Goldenline, LinkedIn). Przy budowaniu wizji na swoją osobistą markę ważne jest to w jakim punkcie kariery znajdujesz się obecnie. Inaczej będzie wyglądała polityka budowania personal brandingu w przypadku specjalisty z wieloletnim doświadczeniem, a zupełnie inaczej w przypadku osoby debiutującej na rynku pracy. Wykorzystaj potencjał profilu na Goldenline i uzupełnij skrupulatnie wszystkie rubryki. Jeśli nie masz szerokich doświadczeń zawodowych – nie pisz o doświadczeniach tylko umiejętnościach, np. w wakacje pracowałeś w wypożyczalni płyt DVD i masz obycie w kontakcie z Klientem? Napisz, że potrafisz rozkochać w sobie nawet najtrudniejszych Klientów. Pamiętaj, że potencjalni pracodawcy lubią zaglądać na Facebooka (nie pozwól sobie na kompromitujące zdjęcia czy posty). ​Zadbaj o to "co lubisz", do jakich grup należysz, zawieraj głos w dyskusjach dotyczących branży, która Cię interesuje.
  • Jeśli stawiasz swoje pierwsze kroki na rynku pracy i jeszcze nie masz mocnych doświadczeń, którymi możesz się pochwalić, zadbaj o oryginalny, wpadający w oko profil. Warto znaleźć sposób na wyróżnienie się, zaczepienie potencjalnego pracodawcy Twoją pomysłowością. Możesz nagrać krótki filmik lub przedstawić swój profil zawodowy w formie łamigłówki czy fajnej prezentacji.
  • Jednym z podstawowych elementów jest zdjęcie. Ogólnie rzecz ujmując, jeśli celujesz w branżę bankową, finansową, administracyjną – profesjonalne zdjęcie pod krawatem, z inteligentnym błyskiem w oku jest koniecznością. Jeśli natomiast celujesz w branże takie jak reklama, marketing, grafika komputerowa – pozwól sobie na odrobinę szaleństwa i umieść na swoim profilu jakieś pozytywnie wykręcone, inspirujące zdjęcie. Twoje zdjęcie z pewnością pozostanie w głowie obserwatora przez pewien czas – nie bądź rozmytym obrazem z przesadną opalenizną, w mało gustownej koszuli.
  • Zadbaj o networking. Zdobywaj nowych znajomych, rozbuduj sieć kontaktów, angażuj się w znajomości, buduj relacje z tak wieloma ludźmi, jak tylko to możliwe. Dowiaduj się w czym możesz komuś pomóc, w czym ktoś może pomóc Tobie. Łącz Twoich znajomych, którzy mogą mieć obszar do wspólnych działań. Twoją markę kreują również Twoi znajomi, współpracownicy, partnerzy. Współdziałaj z innymi. Wtedy Twoja osobista marka rośnie w siłę
  • Prowadź profesjonalnego bloga w dziedzinie, która Cię interesuje. To może być trampoliną do sukcesu. Jeśli jesteś świeżakiem i nie masz mocnych doświadczeń, nie masz też możliwości aby przebić się do mainstreamu. Pisz dla siebie, promuj się wśród znajomych. Jeśli będziesz tworzył wartościowy kontent – zostanie to docenione. Blog będzie potwierdzeniem Twojej wiedzy, znajomości danej branży, zaangażowania.
  • Załóż swoją stronę www – będziesz poważnie traktowany w świecie biznesu. Strona internetowa może funkcjonować jako formularz CV, która prezentuje wszystkie fajne, ciekawe rzeczy, które zrobiłeś. Jeśli nie jesteś specem – korzystaj z darmowych, gotowych szablonów stron www. 

Świadome podejście do budowania swojej marki to permanentny proces, który trwa. Zacznij działać. Cel na dzisiaj – zrozumieć jak ważne dla Twojego wizerunku i kariery jest to, co robisz online. Będziemy wracali do tematu, aby opowiedzieć Wam więcej o tym, jak skutecznie zarządzać własnym nazwiskiem :).


Dodaj komentarz

Image CAPTCHA
Wielkość liter ma znaczenie