Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Firmowy "śledzik" - obowiązek czy przyjemność?

Firmowy "śledzik"

Czy warto organizować śledzika w pracy?

„Śledzik” w pracy to ostatnimi czasy dosyć popularny w Polsce zwyczaj – prawie 30 procent firm organizuje świąteczne spotkanie dla swoich pracowników.

Pracownicy zazwyczaj mają mieszane uczucia co do przedświątecznych spotkań – niektórzy są nastawieni entuzjastycznie i z niecierpliwością czekają na ten wieczór, inni z kolei będą szukali wymówek, by się wykręcić, traktując „śledzika” jako zło konieczne i coś co trzeba odbębnić żeby nie podpaść szefostwu. Wiele może zależeć od temperamentu zespołu, od relacji pomiędzy pracownikami i atmosfery panującej w zespole.

Jak się bawić? 

Ważne jest żeby przedświąteczne spotkanie było jak najbardziej naturalne. Jeśli na co dzień jesteście mało zgranym, pełnym kolizji zespołem – hipokryzją byłoby kreowanie słodkawo-familiarnej atmosfery i wspólne celebrowanie. Jeśli zarządzasz zespołem, powinieneś zrobić wszystko, aby zintegrować zespół i pokazać Twoim pracownikom, że ich obecność jest dla Ciebie bardzo ważna. O samą atmosferę, o to żeby pracownicy się wzajemnie lubili i szanowali, aby chcieli spędzać razem czas również po godzinach pracy – powinieneś oczywiście zadbać odpowiednio wcześnie. Jeśli zabierzesz się za to tydzień przed świętami – może się nie udać :>

Czy „śledzik” będzie bardzo oficjalnym, czy raczej nieformalnym wydarzeniem – zależy przede wszystkim od kultury organizacyjnej firmy. Warto jednak zadbać o to, aby samo wydarzenie swoją zbytnią doniosłością nie generowało zbyt dużego stresu wśród pracowników. Niech będzie to miłe spotkanie w dobrej, sympatycznej atmosferze – niezbyt napompowane, ale też niezbyt infantylne (zaproszenie świętego mikołaja z workiem prezentów może być odebrane jako lekka przesada i może wywołać zażenowanie).

Warto wcześniej zapytać zespół o oczekiwania wobec formuły tego wydarzenia – są firmy w których najlepszym rozwiązaniem jest wspólne wyjście do klubu, a są i takie gdzie najlepiej sprawdzi się wspólne wyjście do teatru a później na kolację z lampką wina. W zależności od budżetu firmy można na przykład zorganizować wyjazd na szkolenie lub warsztaty, wyjście na paintball albo kręgle.

Pamiętaj o tym, by powiedzieć pracownikom o spotkaniu firmowym odpowiednio wcześnie – na początku grudnia większość osób ma już plany dotyczące okresu okołoświątecznego. Zbyt późne rozpoczęcie planowania imprezy sprawi także, że możesz mieć problemy z wynajęciem sali.

Na co uważać?

Wigilia firmowa może dzielić pracowników, jeśli będą wśród nich osoby niewierzące lub innych wyznań. Należy wziąć to pod uwagę i raczej nie proponować wspólnego śpiewania kolęd i dzielenia się opłatkiem. Spotkanie firmowe ma być dla pracowników przyjemnością, a nie powodem do zażenowania. Gdy w zespole są osoby, o których wiemy, że nie obchodzą świąt Bożego Narodzenia, możemy je zaprosić po prostu na spotkanie firmowe i podkreślić, jaki będzie ono miało cel.

W niektórych firmach spotkania to okazja do obgadywania tych pracowników, którzy się nie zjawili na „śledziku”. Plotkowanie ma wiele pozytywnych funkcji ale powinieneś za wszelką cenę unikać negatywnego wypowiadania się o nieobecnych i krytykowania ich. Jeśli wśród gości na spotkaniu wigilijnym będą ich znajomi (a będą na pewno), stracisz w oczach pracowników.

Spotkanie przedświąteczne to także nie czas na poruszanie firmowych problemów. O tym rozmawiacie przez cały czas. Zamiast tego lepiej jest porozmawiać o sprawach rodzinnych lub o osobistych planach. Pracodawca lub manager może także podziękować pracownikom za ich wkład i przedstawić, jakie są plany na następny rok.

Uważaj z napojami wyskokowymi. Jeśli po alkoholu nabierzesz odwagi, rozwiąże Ci się język i postanowisz powiedzieć swojemu szefowi co naprawdę o nim myślisz – możesz zrujnować swoją karierę. Nie chciałbyś chyba, żeby był to Twój ostatni „śledzik” w firmie.

Świąteczne prezenty

29 procent firm na święta rozdaje bony lub daje pracownikom premie, co szczególnie liczy się tuż przed świętami, gdy wszyscy narzekają na brak gotówki. To faktycznie dobry moment, żeby docenić pracowników. Jeśli Twoja firma nie zakończyła roku z tak dobrym wynikiem finansowym, jaki był planowany, pomyśl przynajmniej o ufundowaniu prezentów dla dzieci pracowników.

Pamiętaj, że jeśli decydujesz się na przyznanie świątecznych premii, powinieneś dać je wszystkim pracownikom – pominięcie kogoś wpłynie bardzo negatywnie na jego morale.

 

 


Dodaj komentarz

Image CAPTCHA
Wielkość liter ma znaczenie