Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Zmotywuj się do działania

Jest Ci gigantycznie ciężko wykrzesać z siebie choć odrobinę energii i chęci do działania? Do większości zadań zbierasz się z niechęcią, opieszałością, z musu? Co zrobić żeby mieć pałer do działania? :)

Zrób listę, sprawdź dwa razy

Zastosowanie się do tej – wydawać by się mogło prostej – zasady pozwoli Ci znacznie zmniejszyć poziom stresu. Kiedy zrobisz listę zadań na konkretny dzień/tydzień/miesiąc, poczujesz spokój, ponieważ odzyskasz panowanie nad sytuacją i poczucie, że wszystko jest w Twoich własnych rękach. Poczujesz moc sprawczą i poczucie kontroli. Jest to niezwykle ważne zwłaszcza u osób, które mają naprawdę dużo zadań na głowie.

Kiedy masz już listę zadań przed oczami, przejdź do sprawdzenia jej oraz ustalenia priorytetów zadań w niej wymienionych. Część z nich zapewne jest "na wczoraj", ale inne pewnie spokojnie możesz odłożyć na kolejne dni. Postaraj się wybrać 3 zadania, które na 100% tego dnia wykonasz. Dzięki temu zabiegowi już po 2 tygodniach zaczniesz wykonywać zadania terminowo i znajdziesz większą motywację do podejmowania wyzwań.

3,2,1 – START!

Ten punkt silnie wiąże się z listą priorytetów, którą wykonałeś/aś wcześniej. Istnieje prosta zasada: Jeżeli czegoś robić nie lubisz – zajmij się tym w pierwszej kolejności.

W pierwszej kolejności należy zabrać się do wykonywania czynności, które są priorytetowe oraz (Twoim zdaniem) nieciekawe. Dlaczego? Człowiek jest sprytną istotą, która dzień chętnie zaczyna od czynności, które lubi najbardziej i wykonuje je tak długo, by – ups! – na te znienawidzone nie starczyło czasu. W ten sposób (pozornie) ucisza wyrzuty sumienia. W rzeczywistości jednak czuje się źle. Jeżeli tak robisz – Twoja motywacja z każdym dniem coraz szybciej spada. Nie odkładaj – podejmij wyzwanie.

Pomodoro!

Nie masz siły, a dopiero wybiło południe? Nic nie szkodzi, na to też mamy radę. Możesz zastosować prostą sztuczkę zwaną Techniką Pomodoro, której twórcą jest Włoch, Francesco Cirillo. Sama nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Technika polega na tym, że pracujesz intensywnie przez 25 minut, a po tym czasie robisz 5 minut przerwy. Na początku zastosowanie się do tej zasady może być dla Ciebie trudne, ale z czasem się przyzwyczaisz. Kiedy upłyną 4 cykle pomodoro – pozwól sobie na dłuższą, 20 minutową przerwę. Co daje taka technika? Zwiększa się Twoja produktywność, a co za tym idzie – motywacja do działania! Łatwiej jest Ci rozpocząć pracę, ponieważ inaczej podchodzi się do zadania z myślą, że trzeba je wykonać bez przerw, a inaczej gdy masz nad nim popracować tylko przez 25 minut.

Czas na nagrodę

Techniki behawioralne stały się ostatnio mało popularne. My uważamy jednak, że są niezwykle przydatne i skuteczne! Każdy człowiek potrzebuje zewnętrznego motywatora do tego, by ochoczo kontynuować pracę. Po wykonaniu każdego zadania na konkretny dzień – daj sobie mały prezent. Może to być ulubione ciastko (choć w tym przypadku polecamy uważać z ilością!), odcinek serialu lub spacer na świeżym powietrzu. Ważne, by faktycznie była to dla Ciebie – w pełni subiektywnie – nagroda.

Jeżeli udało Ci się przez kolejne 5 pracujących dni wykonać wszystkie zaplanowane zadania – nadszedł czas na dużą gratyfikację! Udało Ci się osiągnąć naprawdę dużo i trzeba to docenić. Wybierz się do kina, teatru albo na imprezę. Motywuj się do tego, by w przyszłym tygodniu pracować równie sprawnie.