Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Doceń swoje kompetencje

Prawda jest smutna – większość z nas nie potrafi walczyć o swoje. Bez względu na to czy mowa jest o rynku pracy, czy o relacjach międzyludzkich – często nie doceniamy własnych umiejętności. Najwyższy czas żeby to zmienić.

Uwierz w siebie w końcu

Szacunek do siebie to podstawa funkcjonowania w świecie. Wpływa nie tylko na to, jak postrzegasz swoje możliwości oraz jak działasz, ale również na wizerunek Twojej osoby w oczach innych.

Jeżeli w siebie nie wierzysz – zaniżasz swoje kompetencje. Może Ci się wydawać, że przecież tylko Ty wiesz co dzieje się w Twojej głowie. Otóż niestety, ale nie. Wszyscy dookoła wiedzą, że w siebie nie wierzysz. Zaprzeczasz? Możesz uwierzyć nam na słowo, że Twoja mowa ciała, sposób formułowania wypowiedzi, a nawet organizm (potliwość, ukrwienie, układ nerwowy) wprost krzyczą do rozmówcy, że nie wierzysz we własne możliwości.

Pewność siebie wyrasta na działaniu. Oczywistym jest, że im więcej pozytywnych doświadczeń masz na koncie, tym bardziej ona wzrasta. Jednocześnie duża liczba sukcesów powoduje, że zaczynasz zakładać powodzenie kolejnych wyzwań. Nigdy nie rezygnuj z przedsięwzięcia tylko dlatego, że nie wierzysz w jego powodzenie. Wydaje Ci się, że się nie uda? Może zdarzyć się i tak, ale masz 50% szans na powodzenie. Więcej prób to więcej sukcesów. Wiele Twoich kompetencji ujawni się w trakcie działania, więc nie toruj im drogi do ujawnienia się!

Osoby, którym brak pewności siebie, mają zwykle obniżone poczucie własnej wartości, czyli nie doceniają własnych kompetencji. Jak to zmienić? Wystarczy, że dasz sobie chwilę na zastanowienie się, w czym jesteś dobry i co w sobie lubisz. Uwierz w końcu, że jesteś osobą wartościową. Prezentujesz sobą cały szereg kompetencji – wystarczy, że zaczniesz je widzieć jako kompetencje, a nie oczywistości, które (w Twoim mniemaniu) ma każdy.

Tarcza ochronna

Czasem trzeba wyposażyć się w przysłowiową tarczę ochronną. W sytuacjach, gdy inni działają na Twoją niekorzyść lub odmawiają tego, co jawnie Ci się należy – rzeczą niezwykle ważną jest nie tylko jasno wyrazić własne stanowisko, lecz również pokazać rozmówcy, że nie pozwolimy mu w ten sposób traktować swojej osoby.

W tym przypadku świetnie sprawdzi się trening asertywności. Kiedy rozmówca Cię krytykuje – odpowiedz mu zgodnie z prostym schematem:

Ja czuję się (opisz swoje uczucie), kiedy Ty (opisz to, co rozmówca mówi lub robi). Proszę, byś tego nie robił. Możesz (propozycja dla rozmówcy).

Czas na wyzwanie

Czy spotkałeś się kiedyś z psychologia szczęścia? Jednym ze sposób na zauważenie piękna w codzienności jest proste ćwiczenie, które chcielibyśmy zaproponować Ci w lekko zmienionej formie:

Codziennie wieczorem przez najbliższy tydzień spisuj 3 rzeczy, które powiodły się dzięki Tobie. Zaznacz kompetencje, które się przy nich ujawniły oraz jak czułeś się w tamtym momencie.

Gwarantujemy, że po tygodniu, maksymalnie dwóch, zaczniesz automatycznie zauważać swoje małe sukcesy oraz bardziej doceniać swoje zdolności oraz umiejętności.

Pamiętaj – nie ma osoby, która nie jest w niczym dobra! Każdy człowiek jest niepowtarzalny i wyjątkowy. Doceń siebie i nie odpuszczaj, gdy na czymś Ci zależy. Wytrwałość i konsekwencja to klucz do sukcesu.