Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Zapalony do pracy czy wypalony po pracy? Syndrom burnout

Wypalenie w pracy

Można odnieść wrażenie, że zbitka słów „jestem wypalony” podbija TOP10 kuchennych i korytarzowych list przebojów. Popularność tego refrenu drastycznie wzrasta o poranku, kiedy to trzeba się rozpędzić, rozkręcić i złapać odpowiednie flow. Znacie to? Czy Wam też zdarza się z dużą łatwością szastać swoim domniemanym wypaleniem w sytuacji chwilowego spadku formy i motywacji?

Ludzie mają potrzebę mocnego i skrajnego nazywania swoich stanów. Syndrom domniemanego wypalenia zawodowego działa trochę tak jak syndrom domniemanej depresji – czyli ogłaszanie światu „mam depresję” w przy okazji najdrobnieszej obniżki nastroju. Mówienie jednak na wyrost o swoim wypaleniu, gdy go faktycznie nie doświadczamy, jest mniej groźne od tego, gdy jesteśmy wypaleni a nie zdajemy sobie z tego sprawy i w żaden sposób nie reagujemy.

Na szczęście wypalenie zawodowe to nie katar, który atakuje z zaskoczenia, ale proces który trwa, rozwija się i uwidacznia symptomy.

  • Zupełny brak satysfakcji z pracy. Czyli jeszcze kilka miesięcy temu były obszary, których nie lubiłeś w swojej pracy (coponiedziałkowe raporty, tabelki w Excelu, cokolwiek), dziś jednak bardzo trudno jest Ci znaleźć ten obszar Twojej pracy, który byłby choć trochę fajny, ciekawy, rozwojowy. Twoja satysfakcja z pracy równa się zeru. Kiedyś było zupełnie inaczej.
     
  • Chroniczne zmęczenie. Jesteś wymompowany fizycznie i psychiczne po każdym powrocie z pracy. Jedyne o czym marzysz przekraczając próg domu to jak najszybsze wskoczenie pod kołdrę. A podsumowanie i zrelacjonowanie dnia ogranicza się do stwierdzenia „jestem wykończony”. Jeśli tak masz – zapal awaryjną kontrolkę.
     
  • Jesteś rozdrażniony, nadmiernie nerwowy, szybko się irytujesz i źle reagujesz na najdrobniejsze uwagi otoczenia. Praktycznie wszystko Cię wkurza. Zamieszanie w Twojej głowie przypomina skrzyżowanie równorzędne w Sajgonie. To może być sygnał, że odreagowujesz frustrację związaną ze stanem wypalenia.
     
  • Zmniejszenie wydajności to już naturalna konsekwencja żalu, zmęczenia i niezadowolenia, które w coraz większym stopniu konsumują Twój wewnętrzny procesor, nie pozwalając skoncentrować się na istocie Twojej pracy. Kontrolka staje się coraz bardziej czerwona.
     
  • Zdrowie. Nagle zdajesz sobie sprawę, że Twoja dieta to jeden batonik z kuchennej maszyny ze słodyczami? Siedząc przed komputerem nagle zauważasz u siebie gorszy wzrok? W domu masz problemy ze snem a stres paraliżuje Cię nie tylko w pracy ale również w czasie weekendów i urlopu? To już prawdziwy alarm. Coś przegapiłeś. Jedziesz na awaryjnych światłach. Jeśli nie zjedziesz na najbliższej stacji na przegląd samochodu i nie załadujesz nowej porcji paliwa, Twój samochód zatrzyma się na środku drogi a Ty będziesz musiał poczekać na lawetę...

Twierdzi się, że na wypalenie zawodowe narażeni są szczególnie Ci, którzy na codzień pracują w intensywnym kontakcie z ludźmi (nauczyciele, handlowcy, rekruterzy :)). Co ciekawe, często wypalenie zawodowe może być poprzedzone objawami pracoholizmu, a tendencja do wypalenie zawodowego może też być skorelowana z Twoją konstrukcją psychologiczną.

Jak się chronić przed wypaleniem zawodowym? Na pewno mieć świadomość tego, co się z Tobą dzieje. Jakkolwiek trywialnie to zabrzmi, warto co jakiś czas zatrzymać się na chwilę, dokonać samoobserwacji i odpowiedzieć sobie na pytania – Gdzie jestem? Czy wszystko gra? Czy wystarczająco dbam o higienę życia zawodowego? Czy moja praca jest okej? Czy osiągam sukcesy? Czy mam poczucie swojego własnego rozwoju? Czy poza pracą mam jeszcze jakieś inne pasje i zajawki?


Dodaj komentarz

Image CAPTCHA
Wielkość liter ma znaczenie

Podyskutuj na forum (ostatnie wpisy)