Porady dla poszukujących pracy - happyhr.pl

Jak rzetelnie ocenić faktyczną atrakcyjność finansową oferty pracy?

Ocena oferty pracy

Znalezienie fajnej, rozwojowej, ambitnej a przy tym dobrze płatnej pracy to cel większości poszukiwaczy. Bardzo nie lubimy marudnych kandydatów, którzy wybrzydzają i są skłonni odrzucić ciekawą ofertę, jeśli tylko odległość z miejsca zamieszkania do miejsca pracy przekracza 30 minut drogi, ale na chwilę zamieniamy się w stuprocentowych pragmatyków (żeby nie powiedzieć – sknery) i zwracamy uwagę na nie zawsze oczywiste, a czasem bolesne dla budżetu koszty, które warto przeanalizować porównując atrakcyjność finansową poszczególnych ofert pracy.

Dłuższy/droższy dojazd do pracy

Jeśli decydujesz się na zmianę pracy i Twoim głównym motywatorem są pieniądze, warto przeanalizować koszty dojazdów do nowej pracy. Czasem wzrost wynagrodzenia o kilkaset złotych może być pozorny, kiedy skonfrontujesz go z mapą i trasą prowadzącą do Twojego nowego miejsca pracy. Twoje biuro mieści się o 15 km dalej od miejsca zamieszkania niż biuro dotychczasowej firmy? To niewiele! Ale to oznacza 30 km więcej w skali dnia, 150 km więcej w skali tygodnia i 600 km więcej w skali miesiąca. Przeanalizuj też drogę do pracy w kontekście przepustowości trasy w godzinach szczytu :) Zwróć uwagę nie tylko na fizyczną odległość, ale również czas spędzony w samochodzie. 

Płatny parking

Zwróć uwagę czy nowy pracodawca zapewnia bezpłatny parking dla swoich pracowników lub zwraca koszty parkingu. Jeśli biuro firmy mieści się w centrum miasta, a firma nie zwraca kosztów opłaty za parking – to z pewnością nie zrujnuje Twojego budżetu, ale może obniżyć atrakcyjność oferty, którą rozważasz.

Koszty relokacji

Koszty relokacji będą zależały od Twojej sytuacji osobisto-rodzinnej. Bardzo kibicujemy elastycznym kandydatom skłonnym do relokacji w poszukiwaniu nowych wyzwań i rozwoju! Ale inaczej jest, kiedy jesteś singlem wynajmującym mieszkanie, z którego możesz wymiksować się z dnia na dzień, a zupełnie inaczej jeśli musisz podjąć decyzję np. o sprzedaży domu i z całą rodziną przenieść się w nowe miejsce. Bezsprzecznie warto zrobić sobie symulację przedsięwzięcia w tabelce w Excelu :) Warto też przyjrzeć się kosztom życia w mieście docelowym – ocenić jak kształtują się koszty wynajęcia mieszkania czy koszty opieki nad dzieckiem.

Nowa garderoba

Jeśli zmiana zawodu wiąże się z awansem i zmianą kulturą organizacyjnej firmy – może to oznaczać konieczność wymiany garderoby. Dress code w nowej firmie może być nieco bardziej wymagający, wyśrubowany, oficjalny. W domowy budżet wpisz koszty kilku nowych marynarek i parę dobrych butów :)

Ubezpieczenie zdrowotne/opieka medyczna

Hurra, nowy pracodawca oferuje ubezpieczenie zdrowotne i prywatną opiekę medyczną? Super! Warto jednak szczegółowo przeanalizować pakiet medyczny. Czy jest to pakiet dedykowany tylko dla Ciebie, czy również dla Twojej rodziny? Czy będziesz miał dostęp do opieki medycznej w każdym miejscu w Polsce, czy tylko w miejscu Twojego zamieszkania?

Wynagrodzenie

Hurra, nowy pracodawca proponuje wyższe miesięczne wynagrodzenie? A co z premiami kwartalnymi? Poprzednia firma płaciła niższe stałe wynagrodzenie miesięczne, ale być może w miesiącach zakończonych sukcesem mogłeś liczyć na kilka stówek premii uznaniowej od prezesa? Albo kilka dni płatnego urlopu ekstra? Może pracodawca co roku organizował kolonie dla dzieci pracowników? Nie warto oceniać finansowej atrakcyjności oferty jedynie przez pryzmat wynagrodzenia podstawowego.

Opieka nad dzieckiem/opieka nad psem :)

Masz dzieci w przedszkolu lub psa, z którym trzeba wyjść na spacer?:) Naturalnie w domowy budżet musisz wpisać koszty opieki nad dzieckiem i kilka złotych dla córki sąsiadki za wyprowadzenie psa.

 

UWAGA !

Nie pytaj rekrutera na etapie pierwszego spotkania czy sponsoruje parking i zapewnia dodatki do wynagrodzenia na zakup marynarki i krawata :) Nie daj się poznać jako sknerus i wybredniś. Raczej delikatnie i elegancko wybadaj i porównaj kwestie, o których piszemy powyżej.  


O autorze

 

Marta Barszczewska - od ponad 5 lat w szczęśliwym, pełnym wzajemnej miłości i fascynacji związku z branżą HR. Lubi wpadać na głębokie wody i rozpracowywać najtrudniejsze sytuacje. Zawodowo związana z agencją doradztwa personalnego, w której pełni funkcję Recruitment Managera. Z wielką pasją buduje miejsce, dla wszystkich tych, którzy zmierzają się z zawodowymi wyzwaniami – serwis happyhr.pl. Po pracy wielka fanka swojego psa Antosia, Nowego Jorku i poszukiwania niezwykłości w zwykłych momentach.

 

Dodaj komentarz

Image CAPTCHA
Wielkość liter ma znaczenie